Cookies

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Dankzij functionele cookies werkt onze site goed en door middel van analytische cookies maken wij onze website beter. Marketing cookies kun je accepteren voor relevante aanbevelingen en advertenties. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies.
Meer info? Lees het in ons cookiebeleid.

Cookies

Inkomens- en lastentoets

Kan ik nog een abonnement zonder BKR-registratie afsluiten?

Sinds 1 mei 2017 zijn er een aantal dingen veranderd bij het afsluiten van een abonnement met smartphone. Als je een smartphone niet in één keer, maar in maandelijkse termijnen afbetaalt, wordt dit volgens de wet vanaf nu gezien als een ‘overeenkomst van koop op afbetaling’, oftewel: een vorm van lenen. Gelukkig betaal je altijd 0% rente en heb je dus geen extra kosten.

Kan ik nog een abonnement zonder BKR-registratie afsluiten?

De belangrijkste verandering is dat er bij een lening van € 250,– of meer een aantal vragen worden gesteld om te bepalen of het voor jou verantwoord is om een abonnement met smartphone af te sluiten. Bij een lening groter dan € 250,– krijg je een BKR-registratie.

Wat wordt er van je verwacht?

Je kan gewoon je gewenste telefoon met abonnement samenstellen. Op onze productpagina kies je voor een toestelbundel en een bijbetaalprijs. Als je hier kiest voor een toestelbundel t/m € 10,- bij 2 jaar of t/m € 20,- bij 1 jaar hoef je geen inkomens- en lastentoets te doen en krijg je geen BKR-registratie.

Start hier je toestelbundelberekening

Kijk hieronder welke toestelbundel jij maximaal kan kiezen

1. Wat is je gezinssamenstelling?

2. Wat is je netto inkomen per maand?

3. Wat zijn je woonlasten per maand?

4. Wat zijn de bijzondere vaste maandlasten?

5. Heb je een koophuis?

6. Ben je in het bezit van een auto?

Abonnementsduur:

Je maximale toestelbundel:

Altijd 0% rente

Veelgestelde vragen

Wat kan ik doen als mijn aanvraag is afgewezen?

Het kan zijn dat de aanvraag van je gewenste telefoon met abonnement wordt geweigerd. De inkomens- en lastentoets geeft dan aan dat het met de ingevulde combinatie van inkomsten en lasten niet mogelijk is de lening aan te gaan. Heb jij hier ook mee te maken? Dat is natuurlijk vervelend, maar maak je geen zorgen. Er zijn verschillende mogelijkheden om tóch je gewenste telefoon met abonnement te bestellen: Betaal een deel van je telefoon direct af, zodat het krediet onder de € 250,- blijft. Zorg er daarbij voor dat je een toestelbundel van maximaal € 10,- per maand selecteert bij een 2-jarig abonnement of een toestelbundel van maximaal € 20,- bij een abonnement van 1 jaar. Tijdens het kiezen van een abonnement zie je in de samenvatting van het abonnement wat het maandelijkse bedrag voor je toestelbundel is en hoeveel je eenmalig bijbetaalt. Je toestelbundel wijzig je eenvoudig door de bijbetaalprijs omhoog of omlaag bij te stellen. Koop de gewenste telefoon los en bestel een sim only-abonnement van een provider naar keuze met de hoeveelheid data en belminuten die je zelf wilt.

Wat kan ik doen als ik liever niet de vragen van de inkomens- en lastentoets beantwoord?

Als je liever niet de vragen over bijvoorbeeld je gezinssamenstelling, maandinkomen en woonlasten beantwoordt, kan je er voor kiezen om (een deel van) je telefoon direct af te betalen zodat de lening onder de € 250,- blijft. Zorg er bij een 2-jarig abonnement voor dat je een toestelbundel van maximaal € 10,- per maand selecteert en bij een 1-jarig abonnement voor een toestelbundel van maximaal € 20,- per maand. Tijdens het kiezen van een abonnement zie je in de samenvatting van het abonnement wat het maandelijkse bedrag voor je toestelbundel is en hoeveel je eenmalig bijbetaalt. Je toestelbundel wijzig je eenvoudig door de bijbetaalprijs omhoog of omlaag bij te stellen.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Wij behandelen je persoonlijke gegevens uit de inkomens- en lastentoets vertrouwelijk en gebruiken deze alleen om te controleren of het met de ingevulde combinatie volgens het Nibud verstandig is om een lening af te sluiten. De informatie wordt niet voor andere doeleinden gebruikt. Het is je eigen verantwoordelijkheid om de antwoorden naar waarheid in te vullen, dit controleren wij niet.

Hoe wordt de kredietnorm bepaald?

Of je genoeg financiële ruimte hebt voor het aangaan van de lening met 0% rente hangt af van verschillende dingen: je gezinssamenstelling, (gezins)inkomen per maand, woonlasten, bijzondere vaste maandlasten en of je de (mede-)eigenaar bent van een koopwoning en/of auto. Dit verschilt dus per persoon. De kredietnorm wordt gebaseerd op wat je per maand netto overhoudt na aftrek van al je kosten. De kredietnorm is wettelijk vastgelegd door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud), een onafhankelijke stichting die informeert en adviseert over financiën en huishoudens.

Geldt de inkomens- en lastentoets ook voor mij als vaste klant?

Ook als trouwe klant moet je een inkomens- en lastentoets doen bij het afsluiten van een nieuw abonnement met telefoon. Hierbij gelden voor iedereen dezelfde regels. Wij kunnen geen uitzonderingen maken, omdat dit door de Wet op het financieel toezicht zo is bepaald.

Is het mogelijk om meerdere telefoons op krediet te kopen?

Ja, dat kan. Het maximale kredietbedrag van alle telefoons bij elkaar mag dan € 1000,- zijn. Iedere telefoon wordt als een apart krediet gezien. Daarom wordt voor elke telefoon opnieuw gevraagd om de inkomens – en lastentoets in te vullen en doet de provider een BKR-check.

Betaal ik rente als ik een toestellening heb?

Nee, je betaalt altijd 0% rente over het geleende bedrag. Je betaalt dus geen euro extra en je hoeft je geen zorgen te maken over extra kosten.

Waarom wordt overal ‘Let op! Geld lenen kost geld!’ en een krediettabel getoond?

Bij het afbetalen van je telefoon in termijnen ga je vaak een betalingsverplichting aan van 24 maanden. Het is goed om je hier bewust van te zijn voordat je het abonnement afsluit, zodat je op een verantwoorde manier je geld besteedt. Vandaar dat we je hierover informeren met het logo ‘Let op! Geld lenen kost geld’ en de krediettabel met een overzicht van de totale kosten. Gelukkig betaal je bij ons altijd 0% rente, en hoef je je geen zorgen te maken over extra kosten.

Wanneer kan een toestelkrediet worden geweigerd?

Als je onvoldoende financiële ruimte hebt kan het dat je aanvraag wordt geweigerd. Dit kan ontstaan door een te laag inkomen, te hoge woonlasten, te hoge huishoudelijke lasten, te veel open rekeningen of een huidige negatieve BKR-registratie. Het kan ook door een combinatie van deze factoren komen. Wij zijn wettelijk verplicht om jouw aanvraag te weigeren bij onvoldoende financiële ruimte.

Wat betekent een BKR-registratie voor mij?

Als de provider je een krediet wilt geven om je gewenste abonnement te bestellen, wordt dit geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Zo’n registratie hoeft niet altijd nadelig te zijn. Als je geen betalingsachterstanden hebt, werkt de registratie alleen maar in je voordeel. Kredietverstrekkers geven je namelijk makkelijker een lening als ze zien dat je altijd netjes betaalt. Als je registratie niet positief is, heb je daar ook baat bij. Het BKR zorgt er dan voor dat jij niet te veel leent als je dit niet kan betalen. Bedrijven kunnen bij het BKR opvragen of je al kredieten of betalingsachterstanden hebt. Aan de hand van die informatie bepaalt de provider of je een abonnement met telefoon op krediet bij hen kan kopen.

Worden mijn ingevulde maandinkomen en woonlasten gecontroleerd?

Nee, deze gegevens worden niet gecontroleerd. Je bent zelf verantwoordelijk voor de ingevulde gegevens. Het opsturen van bewijsstukken, zoals een loonstrook, is niet nodig.

Wat verandert er als ik een zakelijk abonnement met telefoon afsluit?

De wet is alleen van invloed op particuliere bestellingen. Voor zakelijke contracten wordt dus geen inkomens- en lastentoets uitgevoerd. Ook wordt de lening niet bij het BKR geregistreerd.