8 tips voor een gezonder smartphonegebruik

Slimme tips

Gemiddeld kijken we maar liefst 2 uur en 15 minuten op ons smartphonescherm. We pakken hem 80 keer per dag op. Dit heeft vaak onbewuste gevolgen op onze mentale gezondheid. Slim en bewust omgaan met ons smartphonegebruik is daarom erg belangrijk. Tijd voor verandering! Deze tips helpen je hierbij.

Tip 1: Wees bewust van je schermtijd

Ben jij je al bewust van het aantal minuten dat je per dag op je smartphone kijkt en hoe vaak je hem oppakt? Een gezond smartphonegebruik begint bij bewustwording. Op veel smartphones kan je tegenwoordig precies zien hoeveel uur per dag jij gemiddeld spendeert aan je smartphone. De kans is groot dat daar een hoger getal verschijnt dan je zou willen. Geschrokken van je schermtijd? Tijd om met de andere tips aan de slag te gaan.

Heb je een Android-toestel? Download dan de app Quality Time voor inzicht in je schermtijd. Met een iPhone vind je je schermtijd onder ‘Instellingen’.

Tip 2: Schakel je meldingen en geluid uit

Pling pling, de zoveelste stortvloed aan appjes uit je groepsapps. Ook al ben je geconcentreerd bezig wint de nieuwsgierigheid, want wat zullen ze gestuurd hebben? Waarschijnlijk herken je dit wel. Door meldingen uit te schakelen, is de verleiding om continu je telefoon op te pakken een stuk kleiner. Kies bewust voor een moment om je berichtjes te lezen. Word je vooral afgeleid door berichten in groepsgesprekken? Dan kan het een slimme keuze zijn om alleen deze berichten dempen.

Ga hiervoor naar WhatsApp, tik op het groepsgesprek waarvan je meldingen wilt uitzetten, tik op Dempen (iPhone) of Stille meldingen (Android). Kies vervolgens voor hoelang je de meldingen wilt dempen.

Tip 3: Stel applimieten in

Nu je je bewust bent van je schermtijd en weet aan welke apps je het meeste tijd besteedt, kun je ook direct overgaan tot actie. Vind je dat het gebruik van een specifieke app, bijvoorbeeld Instagram, minder mag? Stel dan een app-limiet in. Kies er bijvoorbeeld voor om maximaal een half uur per dag toegang te hebben tot een app. Je kan ook een limiet op álle (of een aantal) apps zetten vanaf een bepaald tijdstip. Merk je bijvoorbeeld dat je onrustig inslaapt door je smartphonegebruik? Schakel twee uur voor je gaat slapen alle apps uit voor een betere nachtrust.

Met Android beheer je dit via ‘Activiteit van Vandaag’. Met een iPhone beheer je dit via ‘Instellingen’ > ‘Schermtijd’.

Tip 4: Leg je smartphone in een andere kamer

Tijdens het thuiswerken, terwijl je op de bank zit, aan het eten bent of in bed ligt onze smartphone vrijwel altijd binnen handbereik. Verleidelijk om er toch even snel op te kijken, niet? Wij raden je aan om je telefoon regelmatig in een andere kamer te leggen, zodat de drempel om je telefoon te pakken een stuk hoger is. Probeer het eens, en je zal zien dat het laten liggen van je smartphone een stuk makkelijker wordt.

Tip 5: Koop een horloge en wekker

Gebruik je je smartphone als klok én wekker? Zodra je even checkt hoe laat je leeft, zal de verleiding groot zijn ook je berichten nog even snel te beantwoorden en door je social media te scrollen. Koop een horloge en kijk voortaan op dit klokje om het aantal contactmomenten met je smartphone te verminderen. Dit geldt ook voor je wekker. Een old school wekker voorkomt dat je direct je smartphone in je handen hebt zodra je ontwaakt. Nadat je een wekker hebt aangeschaft, heb je ook geen excuus meer om je smartphone op je nachtkastje te leggen.

Tip 6: Ban je smartphone uit de slaapkamer

Scroll je voor het slapengaan standaard nog even door Instagram en Facebook? En is dit ook weer het eerste wat je doet als je je ogen opent? Je bent zeker niet de enige. Doorbreek deze gewoonte door je telefoon uit de slaapkamer te weren. Pak liever een goed boek voor je de luiken sluit. Je slaapt namelijk minder goed na het gebruiken van je smartphone, door de verstoring van de productie van het slaapopwekkende hormoon melatonine. Experts raden aan je smartphone minimaal 30 minuten voor je gaat slapen uit te zetten. Het is daarnaast erg belangrijk om in de ochtend een rustige basis te creëren voor een nieuwe dag. Zónder die smartphone dus.

Tip 7: Zet ‘s avonds de nachtmodus aan

Naar een fel smartphonescherm kijken terwijl het donker is, is vermoeiend voor je ogen. Zoals we al zeiden kan het licht van je smartphone zelfs je nachtrust verstoren. Zorg daarom -als je het dan toch niet kan laten om je smartphone te pakken- dat de helderheid niet op maximaal staat in de avonduren. Veel smartphones hebben tegenwoordig een nachtmodus, met warmer rood licht. Kies bij de instellingen zelf tussen welke tijden de nachtmodus ingeschakeld moet zijn.

Nachtmodus is bij de iPhone te vinden onder ‘Beeldscherm en helderheid’. Twilight is een populaire nachtmodus-app voor Android-gebruikers.

Tip 8: Schoon je smartphone op

Net als een opgeruimd huis, geeft een opgeruimde smartphone rust in je hoofd. Je kan bestanden makkelijker terugvinden en het geheugen loopt minder snel vol. Ook zorgt het verwijderen van onnuttige apps voor minder afleiding en een sneller werkend toestel. Check ook eens onze 8 tips voor de grote schoonmaak van je telefoon.

Geschreven door: Nicole
Geplaatst op: 16-11-2020