BKR registratie bij een telefoon abonnement
Sinds 1 mei 2017 word je bij het BKR geregistreerd als je een telefoonabonnement van boven de €250,- afsluit. Deze registratie is uitsluitend voor de afbetaling van je toestel en niet voor maandelijkse kosten als je databundel, sms’jes of telefoontjes. Je moet dan ook een inkomens- en lastentoets uitvoeren. In dit artikel lees je wat een BKR-registratie bij een telefoonabonnement inhoudt, wat de gevolgen zijn en hoe je een BKR-registratie voorkomt.
Wanneer je een abonnement met een telefoon neemt, ga je eigenlijk een lening aan. Hiermee betaal je in één of twee jaar je toestel terug. Maar wat is een BKR-registratie en wat is een inkomens- en lastentoets? We leggen het je beknopt uit.
Wat is een BKR-registratie?
Wil jij een groot bedrag lenen voor een nieuwe auto, verbouwing of hypotheek? Dan krijg je met het BKR te maken. Dit staat voor Bureau Krediet Registratie en deze stichting is opgericht om te voorkomen dat je leningen aangaat die je eigenlijk niet kunt betalen. Deze registratie is door de overheid verplicht gesteld om het lenen van geld minder toegankelijk te maken en je zo te beschermen. De BKR-registratie wordt door kredietverstrekkers gebruikt om je kredietwaardigheid te checken. Zodra jij een telefoonabonnement afsluit voor een duur toestel krijg jij een positieve BKR-registratie. Dit is niets meer of minder dan een vermelding dat jij je telefoon aan het afbetalen bent. Zolang jij je facturen altijd op tijd betaalt is er niks aan de hand. Betaal jij je toestellening niet op tijd af of hou jij je niet aan gemaakte afspraken? Dan kan een positieve registratie omgezet worden naar een negatieve BKR-registratie. Dit kan als gevolg hebben dat kredietverstrekkers je een lening of krediet weigeren.
Wat houdt een inkomens- en lastentoets precies in?
Met een inkomens- en lastentoets wordt gekeken of je op een verantwoordelijke manier je geld besteed. Zo worden er een aantal vragen gesteld over bijvoorbeeld je gezinssamenstelling, je inkomen per maand en je woonlasten. Met deze informatie controleert je provider bij het BKR of zij je toestelbundel van meer dan € 250,- mogen goedkeuren. Deze toetsing en registratie tellen als je meer dan € 250,- gaat lenen om je telefoon te betalen. Dat betekent dat je bij éénjarig abonnement tot € 20,- en een tweejarig abonnement tot € 10,- per maand kan ‘lenen’ zonder dat je een BKR-registratie krijgt en een inkomens- en lastentoets moet ondergaan. Ga je meer per maand lenen, dan heb je zowel een BKR-registratie als een inkomens- en lastentoets.
Lees meer over de inkomens- en lastentoets.
BKR-registratie voorkomen
Wil jij een BKR-registratie door je telefoonabonnement voorkomen? Dan zijn er meerdere opties. Zo kun je een telefoonabonnement afsluiten en de kosten voor het toestel gelijk betalen. Dit is vooral slim als je binnenkort een grote lening wil afsluiten, bijvoorbeeld een hypotheek. Zo heeft de lening voor je toestel geen gevolgen voor de hoogte van je lening of hypotheek. Een andere optie is om simpelweg voor een goedkoper model te gaan. Als de waarde van je toestel lager ligt dan €250,- word je namelijk niet geregistreerd. Is de telefoon van jouw dromen €600,-? Dan kun je er ook voor kiezen om eenmalig een extra betaling te doen waardoor het geleende bedrag alsnog op minder dan €250,- uitkomt. Heb je een onderneming? Dan kun je er ook voor kiezen om een zakelijk telefoon abonnement af te sluiten. Met een zakelijk abonnement heb je namelijk niet te maken met een BKR-registratie.
Ook interessant
Wat is voordeliger: een sim only met een losse telefoon, of een abonnement met telefoon?Roamingkosten in het buitenland in 2025Inflatiecorrecties internetabonnementen 2025Inflatiecorrecties mobiele abonnementen 2025Aantrekkelijke deals tijdens de Slimme keuze-wekenMeer nieuws van Mobiel.nl
Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief:
- Als eerste op de hoogte
- De beste aanbiedingen
- Nieuwe smartphones
- De laatste nieuwtjes