Cookies

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Dankzij functionele cookies werkt onze site goed en door middel van analytische cookies maken wij onze website beter. Marketing cookies kun je accepteren voor relevante aanbevelingen en advertenties. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen wij alleen de functionele en analytische cookies.
Meer info? Lees het in ons cookiebeleid.

Cookies

Alles over de pin- en pukcode van je simkaart

Slimme tips

Simkaarten, pin- en pukcodes… Iedere smartphonegebruiker komt deze termen eens in de zoveel tijd tegen. Meestal wanneer er een smartphone geïnstalleerd of gedeblokkeerd moet worden. Zie jij door de bomen het bos niet meer? We leggen je het hier graag nog een keertje uit.

Alles over de pin- en pukcode van je simkaart

SIM, PUK en PIN: Wat is het verschil?

In het kort: elke simkaart heeft een pincode. Voer je die net iets te vaak verkeerd in? Dan gebruik je een pukcode om de simkaart te ontgrendelen.

Wat is een simkaart?

Een simkaart is dat kleine plastic kaartje dat je bij aanschaf van je smartphone in je nieuwe toestel stopt. Dit kaartje, dat is gekoppeld aan een specifiek telefoonnummer − jouw telefoonnummer − zorgt ervoor dat je smartphone verbinding met je netwerkprovider maakt. Zo kun je bellen en internetten. Steeds meer smartphones en providers ondersteunen eSim. Met deze ‘digitale simkaart’ heb je het plastic kaartje niet meer nodig.

Wat is een pincode?

Elke simkaart heeft ook een viercijferig Personal Identification Number: een pincode. Deze code voer je in als je je simkaart voor het eerst gebruikt of als je ‘m voor het eerst in een nieuw toestel stopt. Meestal krijg je de code per post of e-mail van je provider.

Let op: voer je 3 keer een verkeerde pincode in, dan heb je een pukcode nodig om je simkaart te ontgrendelen. Het is dus niet aan te raden om eindeloos te experimenteren. Houd er ook rekening mee dat de pincode van je simkaart iets anders is dan de toegangscode waarmee je je telefoon ontgrendelt. Die verzin je helemaal zelf.

Wat is een pukcode?

Aan je simkaart is ook een Personal Unblocking Key (PUK) code verbonden. Je pukcode heb je alleen nodig wanneer je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd. Het is een soort extra beveiligingsmethode om te voorkomen dat iemand anders met jouw nummer aan de haal gaat. Je kunt je pukcode vinden op de kaart waarop je je simkaart hebt uitgedrukt. Heb je deze niet meer of heb je een eSIM? Dan kan je je pukcode ook opvragen bij je provider.

Let op: voer je 10 keer een verkeerde pukcode in? Dan wordt je simkaart definitief vergrendeld en kun je hem niet meer gebruiken. Ook hier geldt dus: neem bij twijfel altijd even contact op met je provider.

Hoe weet ik wat mijn pincode is?

Bij een nieuwe simkaart ontvang je altijd een unieke pincode: meestal in de begeleidende brief of per e-mail. Kun je die brief of e-mail nergens meer vinden? De meeste providers hebben een online omgeving of een app voor je smartphone of tablet waarop je kunt inloggen en je pincode kunt bekijken. Meestal moet je je daarvoor eerst even (gratis) registreren. Kijk op de website van je provider hoe je dit het snelst doet.

Weet je je pincode niet meer? Dan kun je ook altijd ‘0000’ proberen. Dit is de standaardpincode die veel providers gebruiken om hun simkaarten te beveiligen. Ga alleen niet eindeloos met pincodes experimenteren, want dat kun je je simkaart onbedoeld (permanent) blokkeren.

Kan ik mijn pincode aanpassen?

Ja. Bij de meeste providers kun je je pincode aanpassen in de online omgeving of in de app. Is je pincode 0000, dan raden we je nadrukkelijk aan om ‘m even te veranderen. Wel zo veilig! Kijk op de website van je mobiele provider om erachter te komen hoe je dit doet.


Zijn er nog andere nummers of codes waarover ik meer moet weten?

Ja! We krijgen ook regelmatig vragen over IMEI-nummers en toestelcodes. Lees hier meer.

Wat is een IMEI-nummer?

Elke smartphone heeft een uniek IMEI-nummer (soms ook wel ‘serienummer’ genoemd). Dit nummer staat los van je simkaart en heb je nodig als je je telefoon wil laten repareren, bij een aangifte als ‘ie gestolen wordt of als je een toestelverzekering wil afsluiten. Bel *#100# en je IMEI-nummer verschijnt direct op je scherm.

Wat is een toestelcode?

Een toestelcode (ook wel ‘patrooncode’) is de code of het gebaar dat je zelf instelt om je smartphone te ontgrendelen. Meestal stel je deze code in bij het installeren van je nieuwe smartphone. Dit is dus een ander nummer dan de pincode die je van je provider krijgt.

Meer tips

Wil je meer lezen over je smartphone? Kijk dan eens bij de andere tips en tricks op Mobiel.nl. Bijvoorbeeld over hoe je met Zoek Mijn iPhone de locatie van je smartphone kunt traceren. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Dan krijg je handige artikelen direct in je mailbox.


Dit artikel interessant of leuk?

Deel met je vrienden

Meer nieuws van Mobiel.nl

Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief Mobiel.nl

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

  • Als eerste op de hoogte
  • De beste aanbiedingen
  • Nieuwe smartphones
  • De laatste nieuwtjes

Aanmelden nieuwsbrief Mobiel.nl